Sponsorater
Norsk Tippings sponsorstrategi ble i 2016 en integrert del av selskapets samfunnsstrategi.
Samfunnsstrategien legger vekt på å øke Norsk Tippings tilstedeværelse lokalt gjennom konsepter for overskuddsprofilering og en tydeligere én-til-én-dialog med målgrupper via flere aktiviteter og events. En bærende beskrivelse for den valgte retningen er «fra losjen til løkka». Målet er å øke kunnskapen om selskapet og selskapets samfunnsoppdrag.
I tillegg blir det i strategiperioden lagt vekt på at Norsk Tipping skal ha en del færre sponsoravtaler og heller være en mer synlig partner der selskapet velger å sponse. Selskapet ble i høst generalsponsor for Norges Snowboardforbund. I tillegg vil selskapet blant annet gå inn som generalsponsor for Palmesus-festivalen i 2017.
For 15. gang var Norsk Tipping i 2016 medarrangør av Idrettsgallaen sammen med Norsk Rikskringkasting og Norges Idrettsforbund.
Landsdekkende avtaler | 2016 | 2015 | 2014 |
---|---|---|---|
Norges Fotballforbund/Norsk Toppfotball | 48 000 000 | 54 000 000 | 44 350 000 |
Norges Idrettsforbund (Prosjektorientert) | 13 000 000 | 14 000 000 | 14 300 000 |
Norges Ishockeyforbund | 4 500 000 | 4 300 000 | 4 700 000 |
Norges Håndballforbund | 4 700 000 | 4 700 000 | 4 700 000 |
Norges Skiforbund Langrenn | 12 400 000 | 12 300 000 | 12 200 000 |
Norges Snowboardforbund | 2 200 000 | 2 000 000 | 0 |
Norges Skiforbund Hopp | 0 | 600 000 | 2 100 000 |
Norsk Kulturskoleråd (bl.a. Drømmestipendet) | 2 200 000 | 2 200 000 | 2 200 000 |
Den Norske Turistforening (inkludert Hamar og Hedmarken) | 2 300 000 | 1 950 000 | 1 950 000 |
By:Larm | 400 000 | 400 000 | 400 000 |
Norges Musikkorps Forbund | 0 | 2 200 000 | 2 200 000 |
Øvrige landsdekkende sponsoravtaler | 750 000 | 1 513 000 | 400 000 |
Sum landsdekkende sponsoravtaler | 90 450 000 | 100 163 000 | 89 500 000 |
Lokale sponsoravtaler (Indre Østland): | |||
HamKam Toppfotball | 400 000 | 400 000 | 600 000 |
Storhamar Dragons | 450 000 | 450 000 | 450 000 |
Elverum Håndball Herrer | 150 000 | 150 000 | 100 000 |
Storhamar Håndball Damer | 220 000 | 220 000 | 220 000 |
Øvrige lokale sponsoravtaler | 640 000 | 1 105 000 | 730 000 |
Sum lokale sponsoravtaler (Indre Østland) | 1 860 000 | 2 325 000 | 2 400 000 |
TOTALT SPONSORAVTALER | 92 310 000 | 102 488 000 | 91 900 000 |
Nytt i 2016
Samarbeidsavtalen med Norges Fotballforbund ble reforhandlet høsten 2016. Den nye avtalen vil vare frem til 2020. I 2015 bestemte selskapet å redusere sponsorbudsjettet betydelig. Det ble derfor gjort et arbeid i 2016 for å restrukturere avtaleporteføljen for de kommende årene. Blant annet avsluttes samarbeidet med Norsk Toppfotball.
Hovedfokuset i fotballavtalen vil bli på landslagene, Fair Play, breddeklubber og det nye grasrottrener-konseptet. Noen andre, lengre sponsorater må også avsluttes i løpet av 2017. I tråd med samfunnsstrategien og målsetningen om å «begeistre en ny generasjon», vil Norsk Tipping øke sitt sponsorengasjement på festival- og eventarenaer fremover.
Bakgrunnen er å få en tydeligere og mer direkte kommunikasjon med ønskede målgrupper. Gjennom generalsponsoratet med snowboardforbundet vil det særlig bli fokusert på å gjøre flere uttak i forbindelse med events, blant annet X Games Norge i 2017. Norsk Tippings sponsorpartnere begynte i 2016 også å levere «drømmer» til det nye konseptet «Drømmetanken», som ble startet opp januar 2016. Dette overskuddskonseptet vil videreføres i 2017.